Cum sprijinim copilul care trece prin criza specifică vârstei de 2 ani?

În primii lor ani de viață, copiii fac eforturi uriașe pentru a se adapta la mediul din jurul lor, pentru a dobândi abilitățile necesare și pentru a învăța o multitudine de lucruri. Fiecare etapă din viața micuților este adesea însoțită de o criză de dezvoltare. E ca și cum micuțul nu mai poate sta pe loc și dorește numaidecât să treacă mai departe. La urma urmei, o criză de dezvoltare anunță faptul că cel mic este pregătit să treacă la următoarea etapă de dezvoltare. Sunt mai multe semne care indică o astfel de criză de dezvoltare, iar dacă știți să le recunoașteți, îi puteți oferi copilului tot sprijinul de care are nevoie.

Nașterea este prima criză de dezvoltare, deoarece copilul este împins într-o lume necunoscută și trebuie să își adapteze simțurile la tot ceea ce îl înconjoară. Apoi, înțărcarea este o altă criză de dezvoltare. Pe măsură ce copilul este expus la alimente solide, poate mânca o varietate de alimente și se poate hrăni singur, deja își dă seama că este în control cu mult mai mult decât era atunci când se hrănea cu biberonul sau era pus la sânul mamei.

Una dintre cele mai notabile crize de dezvoltare este formarea egoului, cunoscută și sub denumirea de fază opozițională. În această etapă, copilul își dă seama din ce în ce mai bine de identitatea de sine și își recunoaște influența asupra mediului. De asemenea, această fază coincide cu dezvoltarea limbajului și este caracterizată de multe „nu”, „eu” și „ale mele”. Este pentru prima dată în viața copilului când el își confirmă identitatea. Există mai multe moduri prin care puteți sprijini copilul în această criză de dezvoltare prin care trece.

Pentru început, încercați să înlocuiți întrebările la care copilul ar putea să răspundă cu „nu” cu întrebări prin care să îi propuneți să aleagă, cum ar fi „Vrei să porți tricoul roșu sau tricoul albastru?”. Mai ales când vine vorba de a se dezvăța de anumite obiceiuri, este recomandat să înlocuiți întrebările sau expresiile uzuale, precum „Nu ai voie” sau „Nu fă asta” cu opțiuni din care micuțul să poate alege. De exemplu, dacă îl lovește pe fratele său sau rupe florile din grădină, îi loc să îi spuneți „Nu ai voie”, puteți să îi oferiți alternative, cum ar fi „În loc să rupi florile, am putea să umplem împreună stropitoarea cu apă și să le udăm!” sau „Ia-l de mână pe fratele tău și mergeți împreună la măsuța voastră să desenați ceva creativ.”

Mai apoi, atunci când „nu” chiar nu este un răspuns acceptabil, încercați să înlocuiți întrebările cu afirmații. În loc să îl întrebați „Vrei să te pregătești pentru culcare?”, încercați să folosiți  o afirmație utilă, cum ar fi „Vom citi puțin din povestea ta preferată și apoi ne vom relaxa.”

Implicați-vă copilul în jocuri și activități creative. S-ar putea spune că punctul forte al jocurilor și activităților creative este acela de a-l menține pe copil captivat, concentrat și fascinat de ceea ce face. Dat fiind design-ul lor simplu, cele mai multe jucării din lemn pot fi folosite în nenumărate jocuri și activități, favorizând astfel joaca nestructurată, liberă, ghidată de imaginația copilului. Foarte multe jucării din lemn și alte articole din lemn pot fi folosite în cadrul activităților creative. Pe lângă faptul că micuțul se va concentra la ceea ce face, el va scăpa totodată de excesul de energie care, la această vârstă, nu poate fi întotdeauna direcționat corect.

Vârsta de 2 ani este o etapă complexă din viața copilului, iar părinții trebuie să îl încurajeze pe măsură ce își dezvoltă abilitățile verbale. Știind că micuțul trece printr-o criză de dezvoltare complexă și provocatoare, veți putea adopta o atitudine pozitivă și constructivă, cu care vă puteți sprijini copilul, apelând totodată la calm, tact și răbdare.

Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*